Aan de slag met storytelling?
Zo doe je dat!
Je kent ze wel, die heerlijke, ietwat vreemd gevormde chocoladerepen van Tony's Chocolonely. Het is niet alleen lekkere chocola, maar ook een bedrijf dat storytelling gebruikt om hun merkverhaal te delen. De ongelijk verdeelde stukjes? Die staan symbool voor de scheve verdeling in de wereld. En de wikkel vertelt een inspirerend verhaal over protest en hun missie om 100% slaafvrije chocolade te maken.
Storytelling is populair, al een hele tijd. Grote bedrijven zijn er gek op en gaan er serieus mee aan de slag. Met personages en pakkende verhaallijnen brengen zij hun boodschap tot leven. Denk aan de iconische kerstcampagnes van Coca-Cola, de verhalen van Interpolis over veiligheid en welzijn of de productlanceringen van Apple.
Kleine(re) organisaties worstelen vaak met het vertellen van hun merkverhaal. Want zonder een Steve Jobs aan boord en met producten of diensten die op het eerste gezicht misschien niet zo spannend lijken, kan het lastig zijn om een boeiend verhaal te creëren. Maar goed nieuws: elk bedrijf kan aan storytelling doen. Daarvoor hoef je echt geen hippe multinational met een enorm marketingbudget te zijn. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Lees verder!
Wat is storytelling?
Storytelling is het vertellen van verhalen om je boodschap over te brengen, ideeën te delen of een connectie te maken met je doelgroep. Mensen houden van verhalen en onthouden ze ook nog eens goed. Denk maar aan dat ene sprookje uit je kindertijd dat je nog steeds kunt navertellen. Met een goed verhaal maak je je boodschap niet alleen duidelijker, maar bouw je ook een band op met je publiek. Het is veel krachtiger dan een droge opsomming van feiten.
Zet je merkverhaal op papier
Begin met het opschrijven van je merkverhaal. Dit is een korte, strategische tekst die vertelt wie je bent en waar je voor staat. Wat is het verhaal achter je bedrijf? Deel je geschiedenis, missie, visie, doelen en waarden. Wie of wat heeft je geïnspireerd? Welk moment zette je op het pad waar je nu op loopt? Wat geeft jou en je team elke dag de drive om te doen wat jullie doen? Wat maakt jullie uniek?
Neem de tijd voor een brainstorm en gebruik bijvoorbeeld de Golden Circle-methode van Simon Sinek ('Start with WHY') om je merkverhaal helder te krijgen. Het is even een klus, maar o zo belangrijk! Dit verhaal hoef je trouwens niet één op één met je klanten te delen. Het vormt de kern van je bedrijf en is de basis voor de verhalen die volgen.
Bouw aan een merkpersoonlijkheid
Stel je voor dat je bedrijf een persoon is. Ben je een stoere avonturier of eerder een betrouwbare steunpilaar? Laat deze persoonlijkheid doorklinken in al je communicatie. Zo creëer je een herkenbare en consistente stem die je merk onderscheidt.
Richt je op de behoeften van je klant
In plaats van alleen te focussen op je zakelijke doelen ('Ik moet dit verkopen'), richt je je op de behoeften van je klant ('Hij heeft dit nodig, omdat…'). Stel, je verkoopt brandveiligheidsinstallaties. Dan is het niet genoeg om te zeggen dat jouw product de beste deal is met de nieuwste snufjes. Het verschil maak je door te vertellen waarom dat zo is. Bijvoorbeeld hoe jouw installaties een gezin veilig hielden tijdens een brand of hoe ze een bedrijf hielpen een ramp te voorkomen. Dat maakt je boodschap interessanter en relevanter voor je publiek.
Laat je klanten spreken
Klantverhalen zijn een krachtig middel om geloofwaardigheid op te bouwen. In plaats van zelf te zeggen dat jouw product of dienst de beste is, laat je klanten en partners aan het woord. Maak van hen geen stille toeschouwers, maar laat ze meevertellen. Door hun ervaringen te delen, krijgen potentiële klanten een eerlijk beeld van jouw bedrijf. Authentieke testimonials maken je missie concreet en tastbaar. Ze benadrukken de waarde van wat je doet en laten zien hoe jouw producten of diensten écht het verschil maken.
Maak je bedrijf menselijk
Geef je bedrijf een gezicht. Stel je team voor op je website en socials door hun passies en drijfveren te delen. Heb je een programmeur met een groen hart? Vertel niet alleen over zijn knappe codeervaardigheden, maar ook hoe hij zich inzet voor duurzaamheid. Of die techneut die thuis alles in elkaar knutselt? Zijn passie voor techniek laat hij ook op het werk zien. Zo laat je zien dat je team niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk betrokken is. Dit zorgt voor openheid en maakt je bedrijf menselijker. Je bezoekers leren de mensen achter je organisatie kennen, waardoor je vertrouwen en een sterke band met je publiek opbouwt.
Verander problemen in kansen
Niet alles gaat altijd van een leien dakje en dat is oké. Deel ook de hobbels die je hebt genomen. En hoe je die hebt overwonnen natuurlijk. Dit maakt je verhaal realistisch en laat zien dat je vastberaden en vindingrijk bent. Klanten waarderen eerlijkheid en het versterkt het vertrouwen in je merk.
Schrijf een indrukwekkende 'Over ons'-pagina
En dan hebben we nog de 'Over ons'-pagina. Wist je dat dit de meest bezochte plek op websites is? Logisch eigenlijk, want bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben. Een uitgelezen kans dus om jouw merkverhaal te delen. Neem de tijd om een 'Over ons'-pagina te schrijven die écht iets vertelt over je bedrijf. Wil je weten hoe? Lees: Schrijf een 'Over ons'-pagina die indruk maakt: 5 tips. Of nog makkelijker: laat mij 'm voor je schrijven.
Hulp nodig?
Dat waren ze: een paar tips om storytelling in te zetten voor je bedrijf. Heb je hier iets aan gehad? Fijn! Liever wat meer hulp? Stuur me gerust een berichtje.
15+ jaar ervaring als tekstschrijver, copywriter en marketing- en communicatieadviseur
Over mij
Als freelance tekstschrijver en copywriter help ik organisaties aan teksten die bijdragen aan succes. Van webteksten, persberichten en blogs tot case studies, vacatureteksten en klantinterviews. Van tekstcreatie tot redigeren. En heb je meer nodig dan alleen een tekst? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van je marketing- en communicatiedoelstellingen? Met ruim 15 jaar ervaring ben ik je graag van dienst. Op afstand óf als interim communicatieadviseur bij jou op locatie. Aan de slag of even kennismaken? Stuur gerust een berichtje.